تبلیغات

خوردن این نوع ماهی ها برای مادران باردار ممنوع

خوردن این نوع ماهی ها برای مادران باردار ممنوع خوردن این نوع ماهی ها برای مادران باردار ممنوع 

خوردن عده اي از ماهی ها برای مادران باردار بسیار مضر است, دراین پست بطور مفصل درباره این نوع تغذیه در دوران بارداری میپردازیم. 

غذا هاي دریایی از جمله ماهی میتوانند منابع عالی پروتئین, آهن و روی در برنامه غذایی روزانه باشند که همگی جز مواد مغذی ضروری برای رشد نرمال جنین در رحم شما هستند. همچنین اسیدهای چرب امگا سه موجود در ماهی از جمله دی اچ اي می تواند به رشد بهتر مغز جنین کمک کند.

اما بعضی از انواع غذا هاي دریایی از جمله کوسه ماهی و اره ماهی و ماهی خال مخالی که جزو ماهی‌هاي بزرگ و شکارچی محسوب می شوند, جیوه زیادی دارند. اگر چه میزان جیوه موجود در غذا هاي دریایی برای اغلب بزرگسالان مشکل خاصی ایجاد نمی کند, اما اگر قصد بارداری دارید یا در حال حاضر باردار هستید

باید در مصرف این مواد غذایی احتیاط کنید. اگر بطور مرتب از ماهی‌هایي استفاده می کنید که جیوه بالایی دارند, این عنصر در خون شما افزایش پیدا می کند و می تواند روی سیستم عصبی جنین و رشد مغزی او تاثیر منفی داشته باشد.

– در بارداری چقدر ماهی یا غذای دریایی بخوریم؟

بر اساس توصیه انجمن غذا و داروی ایالات امریکا درسال 2015, خانم‌هاي بارداری باید حداقل 260-320 گرم غذای دریایی با جیوه پایین در طول هفته مصرف کنند و این یعنی 2 تا 3 واحد در هفته.

– مصرف کدام ماهی‌ها در بارداری مجاز است؟

اگر باردار هستید سعی کنید ماهی‌ها و غذا هاي دریایی متنوعی راکه سطح جیوه‌شان پایین بوده و اسید چرب امگا سه زیادی دارند در برنامه غذایی خود بگنجانید. این غذا هاي دریایی شامل سالمون, کیلکای آنچوی, شاه ماهی, ساردین, ماهی سفید, قزل آلا, تیلاپیا, کفال, کیلکا, شاه میگو, میگو و… است. اگر چه بهتر است مصرف ماهی تن سفید به 170 گرم در هفته محدود شود.

– نکات مهم در مصرف غذا هاي دریایی در بارداری

از مصرف ماهی‌هاي بزرگ و شکارچی خودداری کنید. برای کاهش دریافت جیوه از کوسه ماهی, ماهی خال مخالی و اره ماهی استفاده کنید.سطح جیوه ماهی کپور و کاد و انواع ماهی تن در حد متوسط است و بهتر است در بارداری محدود شود.

از خوردن ماهی خام در بارداری خودداری کنید. برای پیشگیری از ورود باکتری‌ها و ویروس‌هاي مضر به بدنتان از خوردن مواد غذایی حاوی ماهی خام یا نیم پز مانند سوشی پرهیز کنید و ماهی دودی نخورید.اگر ماهی رودخانه‌اي یا دریاچه‌اي میخورید, بهتر است میزان مصرف‌تان را درحدود دو واحد در هفته نگه دارید و زیاده‌روی نکنید.

ماهی را پیش از مصرف خوب بپزید. برای اینکار باید بخش داخلی بدن ماهی تا دمای 63 درجه سانتی گراد گرم شود. ماهی زمانی خوب پخته است که بافت آن تا حدی از هم باز شود. میگو را تا حدی حرارت دهید که گوشت آن حالت مات پیدا کند.

– چه می شود اگر ماهی با جیوه بالا مصرف شود؟

مصرف یک تا دو واحد ماهی یا غذای دریایی آلوده به جیوه در بارداری اشکالی ندارد و مشکلی برای شما یا جنین‌تان ایجاد نمیکند اما مصرف مرتب آن در بارداری روی رشد مغزی جنین اثر منفی دارد.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار