تبلیغات

ام جی 350 و 550 دو سدان میان قامت از یک خودروساز چینی

شرکت ام جی، که مانند بسیاری از خودروسازان چینی دیگر، در حال توسعه ی بازار فورش محصولات کاربردی خود در جهان است، در پی تغییرات و نوسانات شدید 10 تا 15 سال اخیر ایران، به همراه بسیاری از هموطنان کم و بیش موفق خود به ایران نیز آمده است. محصولات خاصی از این برند در خیابان های ایران حاضر هستند که که البته گاه با محصولات سایر خودروسازان چینی و حتّی خودروسازان داخلی، تفاوت های چشم گیری در آمار و کیفیت ها دارند. همین نکته باعث شده در مقایسه هایی که توسط کارشناسان خودرو انجام می شود، از در کنار هم قراردادن محصولی از این برند با محصولات سایر برندهای چینی خودداری شود. مقایسه ی سدان های میان قامت ام جی با برخی از محصولات کره ای نظیر هیوندا و کیا یا حتّی محصولاتی مثل پژوی 407 و رنو مگان از نکات در خور توجه در مورد محصولات این سازنده ی چینی است.

مقایسه ی دو سدان از ام جی می تواند علاوه بر روشن کردن خط سیر و نیز تفکّرات ام جی، در تشخیص تمایزات این برند با سایر چینی های حاضر در ایران یاریگر باشد. دو خودرویی که برای این منظور انتخاب شده اند، ام جی 550 یا شوالیه و ام جی 350 هستند. ام جی 550 در سال 2010 و ام جی 350 در سال 2012 طرّاحی و ساخته شده اند. گرچه موتورهای این دو خودرو از نوع 4 سیلند 16 سوپاپه است، لیکن حجم آن در مدل 350 برابر با 1.5 لیتر و در مدل 550، تقریباً معادل 1.8 لیتر است. چنین تفاوتی در حجم موتور سبب شده که توان نهایی ام جی 550 شوالیه 160 اسب بخار باشد. درحالی که توان بیشینه ی موتور ام جی 350 تنها 107 اسب بخار است. گشتاور حاصل از چرخش محور این موتورها، به ترتیب 215 و 135 نیوتون متر در 4500 دور در دقیقه است.

mg550

هر دو خودرو از جعبه دنده های اتوماتیک بهره می برند. این جعبه دنده در ام جی 550 قابلیت تعویض سرعت تا 5 دنده را فراهم می نماید و کاربر می تواند از روی فرمان نیز اقدام به شیفت سرعت بکند. امّا جعبه دنده ی ام جی 350 تا 4 دنده امکان تعویض سرعت دارد. ام جی 550 از لحاظ ابعاد و وزن بدنه نیز تفاوت های قابل توجهی با ام جی 350 دارد. بدنه ی نسبتاً عضلانی تر و حجیم تر، کابین بزرگتر، طول و عرض بیشتر بدنه، فاصله ی بیشتر بین دو محور، موتور حجیم تر، وزن بالاتر، صرفه سوخت بیشتر و امکان حمل بار بیشتر و … از تمایزات ام جی 550 با ام جی 350 است.

mg350

ام جی 550 با 1861 کیلوگرم وزن، تقریباً نیم تن از ام جی 350 سنگین تر است. این مسئله استفاده ی یک موتور حجیم تر و پرمصرف تر در آن را به خوبی توجیه می نماید. طول بدنه ی ام جی 550 حدوداً 4.62 متر است که از بدنه ی 4.52 متری ام جی 350 فشرده شده، تقریباً 10 سانتی متر کوتاه تر است. در عرض بدنه نیز یک اختلاف 5 تا 6 سانتی با توجه به عرض 1.82 متری ام جی 550 قابل درک است. تفاوت نیم لیتری حجم موتور و توان بالاتر موتور ام جی 550 سبب شده که مصرف سوخت آن در هر 100 کیلومتر رانندگی داخل شهر، 11.1 لیتر باشد. این رقم در ام جی 350، تقریباً 8.4 لیتر است. مصرف سوخت خارج شهر برای ام جی 350 معادل 5.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است و از مصرف 8.4 لیتری ام جی550 بسیار کمتر به نظر می رسد. این تفاوت در مصرف سوخت در رانندگی سیکل ترکیب نیز مشهود است. به طوری که مصرف ام جی 550 در این حالت، 8 لیتر و مصرف ام جی 350، تقریباً 6.4 لیتر است. گویا همین ملاحظات در مصرف سوخت نیز، سبب شده تا حجم و ظرفیت باک سوخت ام جی 550 بیش از 60 لیتر و ظرفیت باک ام جی 350، تنها 55 لیتر باشد. در فرازی دیگر می توان شاهد بود که این سویه از مصرف سوخت و میزان بازدهی، سبب شده تا موتور هر دو خودرو با استاندارد آلایندگی یورو 4 تطابق یابد.

در زمره ی امکانات ایمنی ام جی 550 می توان ترمزهای ضدقفل دیسکی با فنّاوری های ABS – FBD – DSC – EBA – CBC – BDC را یافت. تعداد 6 کیسه ی هوا، کروز کنترل و  سنسور پارک عقب نیز به مدد توانایی های ایمنی این ام جی نسبتاً بزرگ قامت آمده اند. شمار این امکانات در ام جی 350 قدری بیشتر است و یا لااقل تفصیل بیشتری دارد؛
دیسک ترمز خنک شونده چرخهای جلو و عقب مجهز به سیستم جداکننده لنت ها از دیسک، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD –  ترمز ضد قفل ABS –  ترمز کمکی BA –  سیستم پایداری خودرو بر سر پیچ ها CBC از جمله نکاتی است که در کاتالوگ های مدیا خودرو برای این ماشین ذکر شده است. تعداد 6 کیسه ی هوا در این خودرو نیز موجود است. قفل تأخیری درب ها در هنگام حرکت، قطع سیستم سوخت رسانی در هنگام بروز حادثه، سیستم کمک پارک با دوربین و هشدار دهنده ی صوتی کروز کنترل و … نیز از جمله ی امکانات ایمنی ام جی 350 است.

با تمام این تفاسیر می توان در یافت که در طرّاحی بدنه ی ام جی 550 تا حدودی از یکی از مدل های سدان شرکت سوزوکی الهام گرفته شده و ام جی 350 بسیار شبیه به پروتون و یا برخی نسخه های سوزوکی است که البته به ایران وارد نشده اند. در نهایت باید ذکر کرد که قیمت ام جی 550 در ایران بازه ی وسیعی از 64 تا 82 میلیون تومان را شامل می شود. همین موضوع البته با وسعت بیشتر در مورد قیمت ام جی 350 نیز تکرار شده است. به طوری این خودرو با قیمت هایی بین 53 تا 70 میلیون تومان در ایران مبادله می شود. لذا می توان گفت که ام جی گرچه کارایی خوبی داشته و آپشن های مقابل قبولی هم عرضه کرده، لیکن همانند سایرین به اپیدمی کاهش قیمت شدید در محصولات چینی مشکل مبتلا شده است.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار